Domů Naše poletuchy Dvoumístný motorový závěsný kluzák OK BZK-01
Dvoumístný motorový závěsný kluzák OK BZK-01 PDF Tisk Email
Napsal uživatel Jiří Milý   
Pondělí, 24 Březen 2008 15:46

Historie tohoto MZK započala v roce 1999, kdy jsem shodou okolností koupil použitý motor Rotax 462. Na základě toho jsem se rozhodnul postavit dvousedadlový MZK a to proto, že jsem již 3 roky létal na jednosedadlovém MZK s dosavadním celkovým náletem cca 100 hodin.

za letu


Úvaha byla následující – podvozek si postavit sám dle vlastních představ a požadavků, křídlo koupit jako firemně vyráběné. Začal jsem podvozkem a to tak, že jsem si jej nejdříve nakreslil v měřítku 1:5. Použitý materiál – duralové trubky a vše ostatní z nerezu. Další finesou bylo uložení zadních kol – zvolil jsem způsob, kde nejsou žádné čepy a tlumiče a kde je pružení hlavního podvozku zabezpečeno jen pružností podvozkových nohou – pomocí frézovaných duralových tyčí. Prvotní inspirací byly některé modely prezentované na výstavě ve Friedrichshaffenu, pro další rozumy jsem si došel k Peterovi Márovi, který podobný systém podvozku měl na svém Sršni.

podvozek

kolo 

Přes zimu 1999/2000 jsem měl podvozek hotov, začátkem roku 2000 jsem koupil křídlo ESO II 14m2 a na jaře téhož roku proběhnul zálet (Peter Mára). Po drobném seřízení křídla jsem měl stroj hotov a připraven k provozu.

mzk

Do konce roku 2007 jsem s tímto křídlem nalétal téměř 330 hodin. V roce 2004 jsem vyměnil původní motor Rotax 462 za Rotax 582, který jsem získal ze sněžného skůtru. Sezonu v roce 2007 jsem zahájil s novou plachtou a kompletní GO křídla (nová lana a některá kování, zesílení kýlu, …).

R582 


Se svým MZK jsem velmi spokojen, jedná se o naprosto bezpečné a nezáludné poletovadlo s relativně slušnými výkony:

  • vcest  75-80 km/hod
  • vmax  120 km/hod
  • vmin  50 km/hod
  • stoupání sólo 6-7 m/s
  • stoupání dvojí 3-4 m/s
  • klouzavost 1:10
  • spotřeba cca 11 L/hod

Také jsme společně "prožili" několik nouzových situací, které ale ve výsledku vždy dopadly dobře - nikomu se nic nestalo a když TO pominulo, občas se muselo něco opravit. Tento obrázek zachycuje poškození předního podvozku po nouzovém přistání do pšenice po náhlém zastavení motoru Rotax462 (bez jiných škod): 

nouzák 


Rogalo je vybaveno přístroji:
- sdružený digitální přístroj FLYTEC 4005
- kompas SILVA 70
- teploměr vody motoru
- 2x teploměr výfukových plynů (EGT)
- otáčkoměr s motohodinami TinyTach
- palubní voltmetr
- GPS, radiostanice a interkom
- zábleskový maják STROB 10

 

S pomocí jednoduchého závěsu jej kdykoli mohu vozit po silnici bez nutnosti použití přívěsného vozíku (křídlo se dá na nosiče na střechu). Sice to není úplně korektní vůči pravidlům silničního provozu, ale zatím mi to vždy prošlo. Cool

závěs

Také bych tímto vyjadřil poděkování své manželce Martině, která mě v této zálibě podporuje a jsem si vědom i toho, že to se mnou nemá vždy jednoduché. 

Rogalo mám pro vlastní rekreační létání a zároveň na něm provádím výcvik. A protože současně létám i na ULLa a mohu tedy porovnávat, tvrdím, že není nic krásnějšího, než si polétat na MZK v krásném letním podvečeru.

 

Majitel: Ing. Jiří Milý

Kvalifikace: pilot ULLA, pilot-instruktor ULLt

Nálet: více než 400 hodin ULLt, více než 100 hodin ULLa

Věk: 44 let

Komentáře (4)
rogalo
4 Středa, 17 Únor 2010 20:24
jurri
Je na predaj?Poznate niekoho kto predava 2 miestne rogalo?
Rotax
3 Neděle, 01 Červen 2008 17:04
robo b
Ahoj,
mám podobnú dilemu s motorom.Mám vodný skúter s rotaxom 587 a chcel by som ho zabudovať do MZK.
Neviem či sa dá na motor namontovať origo reduktor, prípadne aké ma čakajú problémy.
Budem vďačný za každú radu. Dík.
Robo
MZK
2 Úterý, 01 Duben 2008 08:40
Jirka
Díky, Joe, ale ten můj systém přepravy je spíše určený pro případ nouzáku nebo odvozu někam "na servis". Jinak rogalo naštěstí mám v hangáru a nemusím to nikam vozit a skládat.
Ale samozřejmě že jsme tak také začínali - nejdříve to navozit na letiště, pak poskládat, chvíli si zalítat a obvykle za tmy to odvážet.
MZK
1 Pondělí, 31 Březen 2008 20:27
Jozinko
Ahoj Jirko!
Veľmi pekné predstavenie Tvojho stroja!
Aj ja to prepravujem na letisko tak, ako ty. Ale pracujem na prepravnom vozíku 2v1 : aj trojkolku a aj krídlo na jednom vozíku, aby trojkola nemusela po vlastných Smile
Joe

Přidej Váš komentář

SmileCoolCrying or Very SadEmbarrassedA Smoker/Foot in mouthSadUser is an angel (at heart, at least)A Kiss/Lips Are SealedLaughingBiting one's tongue/Put Your Money Where Your Mouth IsBeen Smacked In The Mouth/Wears A Brace/My lips are sealeSurprisedSticking Out TongueConfusedWinkYelling
Vaše jméno:
Váš email:
Předmět:
Komentář:
  Ověřovací kód. Malá písmena bez mezer.
Ověřovací kód:
LAST_UPDATED2